Słowenia to niewielki kraj na południu Europy, w którym znajduje się niespełna 700 km autostrad i dróg szybkiego ruchu. Jak w wielu innych państwach, także i w Słowenii obowiązują opłaty za wspomniane drogi, zarówno w formie winiet, jak i uiszczane za przejechane kilometry.
Podobnie jak w innych europejskich krajach, tak i w Słowenii posiadacze samochodów osobowych są zobowiązani do zakupu winiet. Ostatnia podwyżka cen za winietę w Słowenii miała miejsce w czerwcu 2023 roku. W ramach opłat obowiązują trzy kategorie pojazdów:
Za brak winiety kierowcom grozi mandat €300.
W wypadku pojazdów o masie całkowitej powyżej 3,5 tony obowiązuje zupełnie inny system płatności za słoweńskie autostrady. To system Dars-Go, który nalicza opłatę, biorąc pod uwagę przebyte kilometry, liczbę osi pojazdu (2, 3 oraz 4 i więcej) oraz klasę emisji (od E0 do E6 oraz EEV). Dars-go to boxy umieszczane w pojazdach do ciężkiego transportu. Urządzenie można sparować z kartą Tollway, a to umożliwia płatności z góry, jak i z dołu. Klient może zatem wybrać, jaki rodzaj rozliczenia pasuje mu najbardziej.
Ile kosztuje przejazd słoweńskimi autostradami? Przykładowo transport pojazdu z trzema osiami o klasie emisji E2, który chce wjechać do Słowenii z Austrii tunelem Karavanke (pod Karawankami) i zakończyć jazdę autostradą tuż nad Lubljaną (zjazd Šentvid, łączna długość trasy to 64 km) wyniesie €20,5.
Warto wspomnieć także o ograniczeniach prędkości w Słowenii. W wypadku pojazdów powyżej 3,5 tony w terenie zabudowanym ograniczenie wynosi 50 km/h, natomiast zarówno poza terenem zabudowanym, jak i na drogach ekspresowych, i autostradach, ograniczenie wynosi 80 km/h.
Celem EETS, czyli Europejskiej Usługi Poboru Opłaty Elektronicznej, jest ujednolicenie sposobów poboru opłat za poruszanie się po drogach w Europie. Obecnie EETS pozwala na otwarcie rynków europejskich na producentów urządzeń zewnętrznych, a system obowiązuje w następujących krajach: Austria, Belgia, Bułgaria, Dania, Francja, Hiszpania, Niemcy, Norwegia, Polska, Portugalia, Szwajcaria, Szwecja, Węgry oraz Włochy. Inicjatywa stale się rozszerza, co dotyczy także Słowenii, której wejście do EETS planowane jest na 2024 rok. Co za tym idzie, rejestrowanie płatności w tym kraju będzie dostępne na urządzeniach interoperacyjnych Telepass K1 i EETS4U. To uniwersalne rozwiązanie, dzięki któremu firmy transportowe mogą z łatwością rejestrować, a następnie uiszczać opłaty drogowe w odroczonym terminie.
Skontaktuj się z nami, aby nawiązać współpracę.